Mistä kansallisessa palveluarkkitehtuurissa on kyse, ja mistä kannattaa aloittaa?

Kansallinen palveluarkkitehtuuri (KaPA) helpottaa jatkossa olennaisesti tiedon siirtoa organisaatioiden ja palvelujen välillä. Vuonna 2014 käynnistetyssä hankkeessa luodaan yhteinen kansallinen palveluväylä, uudet palvelunäkymät kansalaisille ja yrityksille, uusi kansallinen sähköinen tunnistusratkaisu sekä kansalliset ratkaisut organisaatioiden ja luonnollisten henkilöiden roolien ja valtuutusten hallintaan. Valmista tulee vaiheittain jo lähikuukausien kuluessa.

Hankkeen tavoitteena on:

• Yksinkertaistaa ja helpottaa kansalaisten, yritysten ja yhteisöjen asiointia viranomaisten kanssa ja tehdä siitä turvallisempaa.
• Edistää julkisen hallinnon avoimuutta ja parantaa julkisen hallinnon palvelujen laatua.
• Mahdollistaa sähköisten palvelujen kustannustehokkuus.
• Parantaa tietojen yhteiskäyttöä ja tietojärjestelmien yhteentoimivuutta.
• Edistää yritysten mahdollisuuksia hyödyntää julkisen hallinnon tietovarantoja ja palveluja.
• Tukea kansantaloutta tehostamalla julkista hallintoa ja luomalla uusia liiketoimintamahdollisuuksia yksityiselle sektorille.

JAT:n jäsenet saivat asiasta rautaisannoksen lisätietoa 11.1.2017 järjestetyllä vierailulla valtiovarainministeriöön.

> Lue lisää vierailun annista niin tiedät, mistä sinun kannattaa aloi...

Ks. myös: http://vm.fi/palveluarkkitehtuuri

Katselukerrat: 30

Kommentti

Sinun tulee olla Julkisen alan tiedottajat ry:n jäsen ennen kuin voit kommentoida!

Liity verkostoon Julkisen alan tiedottajat ry

Tietoja

 

© 2017   Created by JAT.   Toiminnon tarjoaa

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot